У зв’язку з реформами змісту середньої освіти вчитель/-ка має виконувати дедалі більше ролей. Ті педагоги, які вміють лише передавати знання – вже не потрібні.
Різні ролі вчителя/-ки допомагатимуть успішно керувати класом та його роботою. Наприклад:
Роль | Вчитель/-ка: | |
1 | Планує | планує урок, прогнозує певні проблеми, обирає та адаптує матеріали |
2 | Керує | організовує навчальний простір, слідкує за порядком у класі та встановлює правила та рутини для поведінки та взаємодії |
3 | Спостерігає | спостерігає за класом протягом самостійної чи групової роботи учнівства, перевіряє стан навчального процесу та надає підтримку в разі необхідності |
4 | Фасилітує | надає можливості для навчання, допомагає учнівству знайти ресурси та розвивати автономність |
5 | Діагностує | розуміє причини складнощів у навчання |
6 | Мовний ресурс | учнівство може його використати для допомоги та поради щодо мови |
7 | Оцінює | встановлює рівень володіння мовою та ставлення учнівства до навчального процесу, використовуючи формальне та неформальне оцінювання |
8 | Дипломат | створює доброзичливі стосунки та гарну атмосферу з та поміж учнівства |
Одними з найважливіших ролей учителя є спостереження та оцінювання. Проте давати оцінку знанням учня/-иці потрібно, враховуючи вік, особистісні якості, характер. Це називається фідбек.
Якщо точніше, то фідбек – це надання комусь інформації щодо її або його навчання. У класі учні/-иці можуть надавати фідбек одне одному або вчителю/-ці.
Завдання фідбеку:
- мотивувати;
- заохочувати автономність;
- допомагати зрозуміти проблеми в навчання та шляхи їх вирішення.
Ключова характеристика фідбеку, яка відрізняє його від стандартного оцінювання, – наявність опису однакової кількості гарних і негативних рис.
Порівняйте:
“прикметники у творі вжиті майже всюди неправильно, ти також зовсім не розумієш займенників – вивчи їх” | “ти гарно вжив граматичні форми, структура твого твору є дуже чіткою, та потрібно дещо попрацювати над вживанням прикметників та займенників” |
Ще приклади:
Приклад | Фокус | Мета |
Усно: “Ви впорались дуже добре, вийшло набагато краще, ніж минулого разу – ви дійсно звернули увагу на презентацію”. | Прогрес, зусилля учнівства, досягнення | Заохочення |
Усно: “Подивися ще раз на номер чотири. Там є проблема з орфографією та, я думаю, там більше, ніж двоє людей”. | Мова та зміст | Вказуємо, де саме була проблема та допомагаємо зрозуміти, що потрібно зробити, щоб її вирішити. |
Письмово: “Яка чудова історія! Ти використала прикметники дуже добре цього разу, та декілька разів помилилася в минулих часах – варто переглянути неправильні дієслова в кінці підручника”. | Зміст Ідеї Мова Як позитивні сторони, так і сторони, над якими необхідно працювати | Особиста думка щодо роботи учн/-иція, що його/її мотивує Визначення “+” та “–” у роботі Визначення матеріалу, за допомогою якого можна покращити знання |
У класі:
– вчитель/-ка може давати фідбек на всіх етапах уроку, наприклад:
- на початку уроку, під час коментування роботи, яку вчитель/-ка оцінив/-ла з попередніх уроків
- протягом певного виду діяльності, коли вчитель/-ка спостерігає за роботою в парах чи у групах
- наприкінці певного виду діяльності, коли вчитель/-ка підбиває підсумки роботи.
– фідбек, який може бути дещо незручним для учня/-иці, слід надати особисто та не при всьому класі;
– щодо фідбеку вчителю/-ці: учнівство дійсно можуть аналізувати роботу вчителя/-ки. Та не варто, наприклад, казати “Напишіть фідбек на цей урок. У вас 10 хвилин” – варто радше попросити учнів/-иць написати, які види роботи їм сподобались більше і чому.
Література:
- “The TKT Course M1,2 and 3” Cambridge ESOL;
- “The CELTA Course Trainer’s Manual” Cambridge ESOL.
Немає коментарів:
Дописати коментар