У процесі вивчення іноземної мови важливо, щоб учнівство розуміло структуру мови та її лінгвістичні характеристики (це стосується переважно рівнів В1+, а отже – старших класів). Матеріал складний та може підійти далеко не кожному/-ій учню/-иці залежно від особистісних характеристик.
Морфологія
Тут головний аспект – афіксація, тобто суфікси та префікси. Префікси доповнюють уявлення про значення слова, а суфікси формують відчуття частин мови.
Коротка таблиця префіксів
ante- | before | antenatal, anteroom, antedate |
anti- | against, opposing | antibiotic, antidepressant, antidote |
circum- | around | circumstance, circumvent, circumnavigate |
co- | with | co(-)worker, copilot, cooperation |
de- | off, down, away from | devalue, defrost, derail, demotivate |
dis- | opposite of, not | disagree, disappear, disintegrate, disapprove |
em-, en- | cause to, put into | embrace, encode, embed, enclose, engulf |
epi- | upon, close to, after | epicentre, episcope, epidermis |
ex- | former, out of | ex-president, ex-boyfriend, exterminate |
extra- | beyond, more than | extracurricular, extraordinary, extra-terrestrial |
fore- | before | forecast, forehead, foresee, foreword, foremost |
homo- | same | homosexual, homonuclear, homoplastic |
hyper- | over, above | hyperactive, hyperventilate |
il-, im-, in-, ir- | not | impossible, illegal, irresponsible, indefinite |
im-, in- | into | insert, import, inside |
infra- | beneath, below | infrastructure, infrared, infrasonic, infraspecific |
inter-, intra- | between | interact, intermediate, intergalactic, intranet |
macro- | large | macroeconomics, macromolecule |
micro- | small | microscope, microbiology, microfilm, microwave |
mid- | middle | midfielder, midway, midsummer |
mis- | wrongly | misinterpret, misfire, mistake, misunderstand |
mono- | one, singular | monotone, monolithic |
non- | not, without | nonsense, nonentity, nondescript |
omni- | all, every | omnibus, omnivore, omnipotent |
para- | beside | parachute, paramedic, paradox |
post- | after | post-mortem, postpone, post-natal |
pre- | before | prefix, predetermine, pre-intermediate |
re- | again | return, rediscover, reiterate, reunite |
semi- | half | semicircle, semi-final, semiconscious |
sub- | under | submerge, submarine, sub-category, subtitle |
super- | above, over | superfood, superstar, supernatural, superimpose |
therm- | heat | thermometer, thermostat, thermodynamic |
trans- | across, beyond | transport, transnational, transatlantic |
tri- | three | triangle, tripod, tricycle |
un- | not | unfinished, unfriendly, undone, unknown |
uni- | one | unicycle, universal, unilateral, unanimous |
Коротка таблиця суфіксів
Nouns | |
-ance, -ence | permanence |
-hood | childhood |
-ar, -or | scholar, doctor |
-ism | socialism |
-ion, -sion, -tion | population |
-acy | accuracy |
-age | image |
-ist | artist |
-ment | government |
-ness | ness |
-y | beauty |
-ty | reality, capacity |
Adjectives | |
-al | natural |
-ful | beautiful |
-ly | friendly |
-ic | chronic |
-ish | Irish |
-like | childlike |
-ous | numerous |
Adverbs | |
-ly | slowly, awkwardly |
Verbs | |
-ify | beautify |
-ate | populate |
-ize | realize |
-en | widen, lengthen |
Коли дитина орієнтується у морфології, їй буде набагато легше утворювати слова, визначати значення слова із контексту на екзамені чи тесті. Та й загалом знання морфології значно збільшить словниковий запас дитини.
Вправи, що можуть бути корисними: 1, 2, 3, 4. Посилання для вчителів: 1, 2, 3.
Немає коментарів:
Дописати коментар